onsdag 16 april 2014

TEC 2014 - Historiskt på många sätt

Nummerlappar delades ut från fredagkvällen och folk samlades innan middan och pratade....löpning! :) Man kan tycka att hotellet vid det här laget borde lärt sig att TEC's middagsgäster äter...och äter....och äter! Stackarn som jobbade fick springa fram och tillbaka, när han hämtat pasta var kycklingen slut och när han kom tillbaka med mer kyckling så var pastan slut. Jag hoppas i alla fall att alla fick i sig ordentligt med mat.

När maten lagt sig lite så började Carina Borén och Kristina Paltén sin föreläsning om deras löptur som avslutades med paddling över Ålands hav. Från Istanbul, Turkiet till målet, Stadshuset i Stockholm. En 3262 km lång löptur och 493 km lång paddeltur. 
Riktigt inspirerande och trevlig föreläsning med en stor portion humor. Rekommenderas starkt!

Efter maten satt jag och Robin kvar då jag hade en öl till att dricka, som vanligt sker min uppladdning med två öl dagen innan tävling. Det kom några fler och det slutade med att vi satt och spanade in DUV listor för att försöka förutspå vilka som skulle ligga i toppen. Det skulle bli en rysare!

Lördag morgon blev det lite frukost, iväg till tältet och förbereda vid Ensta Krog. J-E var redan ute och rekade banan, mössor och nummerlappar delades ut. Hög stämning, vädret var på topp, nervositeten kunde man ta på och förväntningar syntes i ögonen. 

Funktionärerna dukade upp buffén av godis, chips, sportdrycker, frukt, saltgurka mm. På utsatta tider kom även varmare mat fram vilket alltid är mycket populärt!
Allt rullade på mycket smidigt och det var bra ett utmärkt arbete av alla!

TACK FUNKTIONÄRER!



Förutom arrangörsdelen så skulle jag också springa 50 miles. Debuten var förra året då jag satte distansrekord med 30km. Nu skulle jag putsa på tiden hade jag tänkt. I höstas fick jag hälseneinflammation i båda hälsenorna. Jag sprang vidare då jag "bara" hade några mål kvar, det har resulterat i att jag inte alls kunnat träna som jag borde och varit borta från klubbträning i snart 6 månader. Riktigt trist eftersom det är så roliga människor där. Jag har försökt att träna sporadiskt nu när det känts lite bättre men det är inte många veckor sedan jag kunde gå en hel dag utan smärta i senorna.
Jag sprang Skövde 6h men fick problem efter ca 3h, nötte vidare resterande tiden och det kändes OK dagarna efter. 

Åter till TEC - allt kändes bra, shorts och T-shirt på samt premiärprovning av glasögon från X-kross. De var lätta, sköna och riktigt trevliga att springa i. Linsen för dagen var perfekt!

Starten gick och mitt första varv gick på 53min, lite snabbare än jag tänkt, andra 56 och tredje också under timmen. Jag tog 3min paus och var ute med god marginal på fjärde varvet. När jag passerade mattan igen så hade smärtan börjat komma mer och mer i senorna. Jag vilade, åt lite och hoppades att det skulle försvinna men det höll sig kvar, hade helt släppt att jag skulle kunna ta min tid, skulle fokusera på min förra tid. . Varv 5 fick jag blanda gång, jogg och lite löpning. Kom in igen och fick massage, tog det lugnt men det ville inte släppa. Varv 6 fick jag jogga i 7.00-7.30 fart för att efter 3km börja gå...resten av varvet! 
Jag visste nu att det var ett val jag hade framför mig...testa och se, kan hålla kan kanske inte hålla. Va skadad en hel sommar eller avvakta och vara kry, träna mer och ta revanch senare. 
Medan jag gick blev jag givetvis omsprungen av massor med folk, jag hejade fram dessa ultrahjältar och fick mycket pepp tillbaka. 

Vid varvningen så bytte jag om, jag hade kvar chippen på mina skor ifall det skulle kännas bättre på söndagen. Det gjorde det inte - det blev ett historiskt lopp i min lilla värld - mitt FÖRSTA lopp någonsin som jag bryter. 
Såklart är det blandade känslor men jag ser fram emot en löprik sommar istället för ännu mer rehab!

Funderingar kring mitt egna miniTEC i sommar för att ta revanch på sträckan!

Den enda fördelen med att inte hålla på mer än 7h var att jag fick extra lång tid att peppa löpare och försöka vara till liiite nytta kring buffébordet. 
Jag var i och för sig mer framför bordet än bakom och pratade med folk, jag hade planerat att stanna tills vinnaren Maria Jansson för 100 miles damer skulle komma in men det blev lite längre. 

Somnade runt 04.00 och råkade försova mig så jag kom inte tillbaka förrän ca 08.00. Solen skymtade fram bakom några moln och det var ca 16 löpare ute på banan och  kämpade. Riktigt härligt att se de glada miner och glädjetårar som kom fram när de starka löparna sprang över mattan en sista gång! 

Vi plockade undan och städade på plats medan Jonas tog ett gångärevarv och snitslade av banan. Strax efter 29 timmar kom de sista hjältarna in och fick sitt bältesspänne som visar att de klarade 100 miles!

Sammanfattning:
- Sveriges 2a och 3dje bästa tid på 100 miles herr någonsin
- Sveriges 2a bästa tid  på 100 miles dam någonsin!
- 3 banrekord, 100 miles damer, 50 miles damer + herrar samt de två nya klasserna 50 miles natt dam och herr.

Det gör TEC till den mest framgångsrika 100 milestävlingen i Sverige just nu.
Starten 10.00 den 12 april
- Jag hade galet trevligt, roligt och tyvärr en dålig dag löpmässigt men det vägs upp av alla underbara människor på/runtom TEC!

Hela helgen var underbar och jag läntar till nästa år redan! 

Jag vill ge alla en stor kram och tacka för allt stöd, pepp, hjälp av funktionärer, publik, boende i Täby m.fl och att ni ultralöpare kommer och springer med oss! 

Jag hoppas att vi ses TEC 2015



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar