onsdag 17 september 2014

Backtisdag med TNT

Denna veckan är det backe på schemat. Eftersom jag sprang halvmaran så avstod jag från hård kvalité på asfalten. 
Själva träningen började från jobbet, jag var tvungen att hämta bilen i Solna så hade 4.5km löpning på 22 min, det blev inte 22 min utan kanske 26 min för jag var tvungen att stanna och kolla kartan samt ringa och säga att jag blev någon minut sen pga förvirring :) 
Men tanken var inte att jag skulle sprungit utan fått en lånecykel, men det var punka och istället för buss så kan man ju alltid springa!

Uppvärmd efter trots allt kuperad uppjogg körde jag till Östermalms IP och precis när jag skulle ut på uppjogg 2 kom Miranda och jag började prata med henne istället vilket är så trevligt att jag struntar i uppjogg 2! :) 
Trailbacke x 10
Jag får ett supertajt fint ledarlinne, vi samlar upp alla glada TNT'are och delar in oss i grupper, Intro, Bas, Medel och Tuff. Jag har hand om bas denna dag och har funderat ut ett pass som jag kom att ändra lite under passets gång. 

Tema backe som jag sa, vi hade en uppjogg av blandade inslag i några minuter för att sedan ha lite genomgång av del 1 - terrängbacke. Jag gav några tips och så hade vi löpskolning på en smal stig innan kort stretch för att sedan börja själva passet. 
10 x trailbacke upp till mig (20-30m) och vänd, jogga ned långsamt - hitta nya vägar upp varje gång för att inte vänja sig vid samma väg. Hela tiden ha tänk på tekniken. 

En kortare mellanjogg till nästa äventyr vilket innebar "spurtförbikö". Den som är längst bak springer om alla och lägger sig först, kön rör sig hela tiden framåt. Vi gjorde denna x 2 då backen tog slut men i och med detta så hittade jag en bra kort, lite brantare backe som jag hade nästa övning i. 

5 x grusbacke, orka hela vägen upp och ca 20m extra när det planar ut. Det för att man psykologiskt inte ska känna "va skönt att backen tar slut" när man kommer till krönet. Ett lopp slutar sällan efter en backe! Även här skulle man tänka på att ha koll på tekniken även om jag manade på att det skulle gå lite snabbare. 

Tävling - eftersom jag gillar tävlingar och det var 8 löpare med så delade de in sig i 2 lag, jag hade nu hittat en något flackare men längre backe (50m) som de skulle köra stafett i - upp och ner med en high five som växling. Tänk ös - mindre fokus på teknik.

Vilka kämpar, de satsade allt, riktigt härligt att se!
Alla som var med ikväll!
Sedan blev det en lite längre nedjogg eftersom vi hade några minuter extra, vi tog en sista trappövning innan vi körde gruppbild á la TNT. Snabba steg uppför - korta trappsteg, längre steg uppför trappsteg.

Ikväll är det backe igen men nu i Hammarbybacken! Vi får se vad jag smider för planer till ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar